27. februar er minnedagen til St Jean av Gorze i den
katolske kyrkja (men andre kjelder seier han døydde den 7. mars). Kvifor er han interessant for meg akkurat
no? Jo, fordi denne munken frå Vandières, nord i det som i dag heiter Frankrike, var utsending frå kong Otto I til kalif
Abd al-Rahman III i al-Andalus. Og dette
semesteret tar eg eit fag ved Høgskulen i Volda som handlar om dei 800 åra den
sørlege delen av den iberiske halvøya (Spania og Portugal) var under muslimsk
herredøme.
I år 953 vart Jean
sendt til Córdoba som ambassadør for kong Otto.
Han skulle ta med seg eit brev til kalifen. Formålet var å få ein slutt på muslimske raid
i det sørlege frankarriket. Vel framme,
fekk Jean slå seg ned i eit palass i Córdoba, men kalifen fekk han ikkje
møta. Grunnen til det, var at kalifen
frykta at innhaldet i brevet var så direkte og tydeleg at det kunne oppfattast
som blasfemi mot profeten Muhammad. Og dersom kalifen hadde lese det,
ville han føla seg tvungen til å dømma ambassadøren til døden. Derfor fekk han
sin jødiske ambassadør Hasdai ibn Shaprut til å forhandla med Jean. Han klarte å overtala Jean til å be om at
Otto sende eit nytt brev, eit som var mindre fordømmande i ordlyden. Jean skal ha sagt om jøden Shaprut at han
aldri hadde møtt ein mann med eit så forfina intellekt.
Denne veka har eg arbeidd med å presentera ein artikkel om
jødiske vitskapsmenn frå al-Andalus. Det
var nemlig mange jødar som budde på den
iberiske halvøya på denne tida, fram til både muslimar og jødar blei kasta ut
av riket i 1492, då dronning Isabella og kong Ferdinand erobra den siste resten
av kongedømmet Granada. Jødiske
vitskapsmenn spelte ei viktig rolle i å overføra kunnskap om klassisk vitskap
og filosofi til Europa. Studiet er
interessant også på den måten at eg får repetert ein del gammal kunnskap frå
det førebuande filosofistudiet me hadde på teologistudiet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar